Vision Storheden City, Luleå
Plats
Luleå
När
2019
Beställare
Nyfosa
Partners
-
Hur ser Storheden City ut 2030?
Under hösten 2019 har Warm in the Winter tillsammans med fastighetsbolaget Nyfosa arbetat intensivt med att utveckla fram ny kunskap om framtidens handelsplatser. Under arbetet blev tre frågor centrala: vem använder platserna, vad innehåller de och hur ser framtidens handelsplatser ut?
Som en del i arbetet har Storheden City pekats ut som en spännande plats för att testa nya idéer. Arbetet med att ta fram Vision Storheden City har skett tillsammans med forskare från Luleå tekniska universitet samt tjänstepersoner från Luleå kommun. Under arbetet har sex stycken mål utvecklats. Dessutom har tre visioner tagits fram som beskriver olika sätt att nå dessa mål.
Tre visioner
handelsstaden
Det här är visionen där nya funktioner tar plats på Storheden. Med nationella och regionala satsningar på ett hållbart tåg- och flygresande till omvärlden skapas ett kluster för innovation, företagande och handel.
Handelsstaden driver fram ett nytt behov av bostäder och kontor, med goda förbindelser till både E4, Norrbotniabanan och Luleå Airport. Här bildas ett lokalt stadsliv, en regional affärsnod och en nationell mötesplats.
Logistikcentrumet
Produktion och distribution av varor är en central fråga i denna vision. Här skapas förutsättningar för cirkulär ekonomi med fokus på både återvinning och återbruk. Här finns också lager- och logistiktjänster för hela regionen . Detta är också Sveriges första automatiserade handelsplats.
I Logistikcentrumet har du som besökare möjlighet att prova en stor mängd varor on-demand och dina köp levereras direkt hem till dig vilket gör att du inte behöver bil för att transportera tunga varor.
Upplevelsehubben
Upplevelsehubben lockar besökare från hela regionen och kanske bortom det. Det är en plats som blandar kultur, upplevelser och handel i ett gemensamt klimatskyddat offentligt rum, där också taket används för rekreation.
Här kan funktioner såsom simhall, Teknikens Hus, Norrbottens museum och Coop samsas och vävas samman med tillfälliga pop up-butiker, kaféer och evenemang. Det här är ett utflyktsmål som inte bara stärker Storheden utan också lockar folk till Luleå i stort.